Chirec Chirec Chirec Chirec Chirec Chirec Chirec Chirec Chirec Chirec

Geneeskunde

De dienst urgentiegeneeskunde maakt deel uit van de afdeling acute geneeskunde van CHIREC. Op de sites Edith Cavell, Park Leopold en het ziekenhuis van Braine-l'Alleud - Waterloo is een spoeddienst aanwezig. Patiënten kunnen er 24 uur op 24 terecht en worden na de diagnose doorverwezen naar een behandeling, een consultatie of een hospitalisatie.

Spoedgevallendiensten zijn beschikbaar op :

Edith Cavell Ziekenhuis

T: +32 2 434 40 01

De ingang van de spoedgevallendienst is dag en nacht open en bevindt zich in de Vanderkinderestraat, in Ukkel.

Park Leopold Ziekenhuis

T: +32 2 434 50 70

De ingang van de spoedgevallendienst is dag en nacht open en bevindt zich in de Froissartstraat, in Etterbeek.

Braine l'Alleud-Waterloo Ziekenhuis

T: +32 2 434 93 21

De ingang van de spoedgevallendienst is dag en nacht open en bevindt zich in de Wayezstraat, in Braine-l'Alleud.

Sint-Anna Saint-Remi Ziekenhuis

T: +32 2 434 30 63 
F: +32 2 434 30 67

De ingang van de spoedgevallendienst is dag en nacht open en bevindt zich in de Verheydenstraat, 66, in Anderlecht.

 

De ingang van de spoedgevallendienst is uitsluitend voorbehouden voor gebruikers van deze dienst. 

Bij elke ingang van het ziekenhuis vindt u rolstoelen.

 

Dienst spoedgevallen

Elke patiënt is 24 uur op 24 uur welkom op onze diensten spoedgevallen.

De patiënt kan zelf komen, gestuurd worden door zijn of haar behandelende arts of met een 112- of privé-ambulance worden binnengebracht. 
Onze teams bestaan uit:

  • Artsen-specialisten in de urgentiegeneeskunde
  • Artsen met een brevet acute geneeskunde (BAG), ofwel een arts-specialist in de acute geneeskunde (SAG),
  • Pediaters
  • DBDMH en pediatrische verpleegkundigen
  • Administratieve hulp

Ter plaatse is er 24 uur op 24 een reanimatie- en gynaecologische permanentie.
Alle andere medisch-chirurgische specialismes zijn oproep- en beschikbaar. 

 

Opname

Bij aankomst wordt u aan het onthaal ingeschreven waar men uw identiteitskaart zal vragen. Deze inschrijving maakt automatisch volgende dossiers aan:

  • Een medisch dossier: verslag van uw bezoek, alsook van de uitgevoerde onderzoeken ; dit dossier wordt aan uw behandelend arts toegestuurd.
  • Een verpleegkundig dossier: een lijst met alle zorg die u heeft gekregen.

Na een eerste medisch onderzoek is het eventueel nodig om bijkomende onderzoeken te doen. In functie van het klinische onderzoek en de resultaten van de bijkomende onderzoeken, stuurt men u voor behandeling door naar een specialist, naar uw behandelend arts of u blijft gehospitaliseerd.

Uw wachttijd bij de opname hangt van verschillende factoren af:

  • De ernst van de gevallen en het aantal aanwezige patiënten
  • De tijd die nodig is om laboresultaten en radiografieën te verkrijgen
  • De eventuele noodzaak voor een specialistisch advies
  • Het stellen van een diagnose, van een behandeling, van de toediening van zorg en de evolutie van uw gezondheidstoestand
  • De beschikbaarheid van een bed in het geval van een hospitalisatie.

Indien nodig zal de urgentiearts een voorschrift schrijven. Als u een specialist moest consulteren, kan ons secretariaat tussen 9 en 17 uur een afspraak inplannen.

Buiten deze uren geven wij u een nummer mee dat u kan bellen om de ochtend daarna een afspraak te maken.

 

In het geval van een arbeidsongeval 

CGelieve ons mee te delen:

  • De naam en adres van uw werkgever
  • De naam en adres van de verzekeringsmaatschappij
  • Het nummer van de verzekeringspolis

 

Als u wordt gehospitaliseerd

In dat geval neemt de urgentiearts contact op met de specialist die u tijdens uw hospitalisatie zal behandelen. Het zorgteam zal vragen welk type kamer u wenst : privé, twee- of vierpersoonskamer.

Gelieve bij een dringende ziekenhuisopname een familielid te vragen om de hospitalisatieformaliteiten te vervullen bij de opnamedienst.

 

Enkele praktische info

    • Gelieve uw gsm uit te zetten
    • Gelieve slechts één begeleidende persoon mee te brengen op de dienst
    • Wij vragen de patiënten om één of twee contactpersonen te kiezen, zodat we hen korte inlichtingen over de toestand van de patiënt kunnen mededelen.