Een kopie van het dossier aanvragen
Om hun medisch dossier op te vragen, moeten patiënten een schriftelijk verzoek indienen met behulp van het aanvraagformulier, volledig ingevuld en ondertekend.
Om geldig te zijn moet het verzoek ondertekend zijn en een kopie van de identiteitskaart van de patiënt (voor- en achterkant) bevatten.
Het recht kan ook worden uitgeoefend door een derde die namens de patiënt optreedt: ofwel de vertrouwde ondersteunende persoon die door de patiënt voor dit doel is aangewezen, ofwel de wettelijke vertegenwoordiger van de patiënt (vader, moeder, voogd) als de patiënt minderjarig en/of niet in staat is om zijn of haar rechten persoonlijk uit te oefenen.
Deze derde wordt aangewezen door middel van een volmacht.
Hierin moeten alle gegevens van de patiënt en de vertegenwoordiger staan.
- Een kopie van het dossier wordt u per post toegestuurd.
- Afgifte ter plaatse aan het onthaal van het St-Anna St-Remi Ziekenhuis (indien de aanvraag vooraf werd ingediend en gevalideerd).
Stuur uw verzoek naar de afdeling Medische dossiers en archieven:
- Per e-mail: @email
- Per fax: +32 2 434 37 99
- Per post: Sint-Anna Sint-Remi Ziekenhuis - Jules Graindorlaan, 66 - 1070 Anderlecht
Als het verzoek een overleden patiënt betreft, kent de wet een consultatierecht toe aan de nabestaanden via een door de verzoeker aangewezen beroepsbeoefenaar.
Voorwaarde voor honorering van een dergelijk verzoek door het ziekenhuis is dat de patiënt tijdens zijn of haar leven geen bezwaar heeft gemaakt en dat het verzoek voldoende gemotiveerd is.
U kunt uw verzoek richten aan de Dienst Patiëntenrelaties.
* Uitzonderingen
*ex: (artikel 9§3 van de wet van 22 augustus 2002) : De beroepsbeoefenaar kan weigeren een kopie van het medisch dossier af te geven als hij duidelijke aanwijzingen heeft dat de patiënt onder druk wordt gezet om een kopie van zijn dossier aan derden mee te delen.